Page 9 - Media Expres nr. 1 / ianuarie 2022
P. 9

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI
                                                                                   TV



            Media Fact Book: Publicitatea în media

            din România a atins 540 milioane €





            Datele actualizate ale raportului „Media Fact Book”, realizat de    „În  2021,  piața  de  media  a  cunoscut  o  creștere
            agenția Initiative, relevă faptul că, în România, toate verticalele   puternică de 17%, recuperând astfel cele câteva
            cheie ale pieței de media (domenii precum Retail, Pharma etc.)      procente  pierdute  în  anul  2020.  Perspectivele
                                                                                pentru  2022  se  mențin  pozitive,  cu  o  ușoară
            au înregistrat creșteri mari în 2021, comparativ cu 2020, ceea      temperare,  astfel  că  estimăm  o  nouă  creștere
            ce conturează un final de an cu +17% creștere pentru piața de         între 12% și 15%. Sunt semnale de creștere din
            media, atingând valoarea de 540 milioane de euro.                   mediul economic (un estimat de creștere PIB de
                                                                                5%  din  partea  Comisiei  Europene),  dar  și  o
                                                                                creștere anunțată la 1 ianuarie a venitului minim
               În  ciuda  incertitudinii  permanente  generate  rămâne  televiziunea,  cu  o  creștere  în  2021  de   pe  economie  –  factori  care  vor  favoriza  și
           de pandemie, a problemelor apărute pe lanțurile  16%, de la 302 milioane de euro la 350 milioane   creșterea  consumului  populației,  dar  și  a
           de  aprovizionare,  care  afectează  sectoare  mari  de euro.        bugetelor  de  publicitate.  Câștigătorii  acestor
           ale economiei, sau inflației care a luat avânt, se   Anul 2021 a continuat trendul de erodare a   bugete  suplimentare  în  2022  vor  fi  în  mare
           remarcă,  în  2021,  o  revenire  treptată  a  nivelului  audiențelor TV care, coroborat cu cererea susținut   măsură televiziunea și mediul online”.
           de  consum  al  populației,  care  alimentează  o
           redresare  mai  puternică  decât  se  estima  la
           începutul anului în ceea ce privește cheltuielile de
           marketing și, implicit, ale pieței de media.
               Sunt  mai  mulți  factori  care  au  provocat
           creșterea  accelerată  din  2021.  În  primul  rând,
           factorul economic, ce se traduce printr­o creștere
           a  PIB­ului  de  7%,  o  recuperare  a  scăderii
           economice  înregistrate  în  2020,  pe  fondul
           multiplelor stimulente de care mediul de afaceri și
           populația  au  beneficiat,  se  arată  în  raport.
           Consumatorii  au  cheltuit  mai  mulți  bani  decât
           oricând în 2021, folosind și economii pe care le­au
           acumulat  în  2020,  iar  relaxarea  restricțiilor  de
           mobilitate  a  deschis  apetitul  pentru  călătorii  și
           achiziții al populației.
               În  al  doilea  rând,  factorii  de  creștere
           organici,  stimulați  de  accelerarea  folosirii
           comerțului online, au dus la o creștere a investiției
           în  publicitatea  online,  dar  și  în  cea  tradițională,
           folosită  ca  mediu  pentru  a  crește  vizibilitatea
           brandurilor.
               Cel  de­al  treilea  factor  care  a  dus  la
           creșterea investițiilor în media din 2021 este legat
           de evenimentele sportive care au alimentat și ele
           surplusul  de  bugete  din  2021  –  Campionatul
           European de Fotbal 2020 și Jocurile Olimpice de
           la Tokyo. De altfel, la nivel global, anul 2021 este
           considerat cel mai bun an din istoria advertising­
           ului, cu o creștere fără precedent, de 22% față de
           2020,  atingând  un  record  de  710  miliarde  de
           dolari.
               Pentru 2022, estimările spun că piața își va
           păstra  traiectoria  crescătoare,  cu  un  procent  de
           creștere  de  12%,  atingând  valoarea  de  800
           miliarde de dolari. Pentru România, raportul arată
           că veniturile din publicitatea tradițională (TV, radio,
           OOH, print și cinema) au crescut cu 15% față de
           anul  2020,  ceea  ce  înseamnă  o  investiție
           suplimentară de aproximativ 50 milioane de euro.
           În  același  timp,  veniturile  consumate  de  mediul
           digital  au  crescut  cu  25%  față  de  anul  trecut,  crescătoare  din  partea  advertiserilor,  a  dus  la   Media  Fact  Book  este  singurul  raport  de
           adică  cu  aproximativ  30  milioane  de  euro,  astfel  inflații de cost fără precedent, în special în ultima   analiză a pieței românești de media și publicitate,
           că mediul online încheie anul 2021 cu un volum  parte a anului. Specialiștii Initiative estimează că   ghid  editat  anual  de  agenția  Initiative,  începând
           de publicitate de 130 milioane de euro. Cele mai  acest fenomen se va menține și în anul 2022.  din  1997.  Studiul  integral  poate  fi  descărcat  în
           vizibile creșteri s­au înregistrat în zona de video și   Alexandra  Olteanu,  Managing  Director  Ini ­  format digital pe www.mediafactbook.ro.
           social  media.  În  publicitatea  tradițională,  liderul  tiative România, a declarat la lansarea Raportului:



                                                                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14